Sportbeha wordt beha én shirt

Sportbeha wordt beha én shirt

Sportbeha’s zijn de wereld langzaam maar zeker aan het veroveren. Ze worden allang niet meer alleen gedragen als beha tijdens het sporten, maar zijn ook steeds vaker te zien als ‘bovenkleding’. Grote sterren als Selena Gomez, de Kardashians en Bella Hadid zorgen er zo voor dat ‘gewone’ lingerie steeds minder populair wordt.

Foto: Visual Hunt

In de afgelopen jaren is gezond leven steeds belangrijker geworden voor veel mensen. Het dagelijks leven draait niet meer alleen om werk en ontspanning, maar ook om inspanning. En omdat we het allemaal niet rustiger hebben gekregen, moeten die momentjes van inspanning overal meegepakt worden. Of dat nu ’s morgens om 6 uur in de sportschool is, of terwijl je uit je werk komt.

Athleisure: mooi én comfortabel

Deze nieuwe manier van leven vraagt ook om een nieuwe manier van kleden. Grote merken sprongen hier snel op in en kwamen met athleisure: kleding die er niet alleen mooi en trendy uitziet, maar ook nog eens comfortabel genoeg is om bijvoorbeeld in te sporten. De sportbeha maakt inmiddels ook een onmisbaar deel uit van deze athleisure-trend en wordt steeds vaker gewoon als shirt gedragen.

Hiermee verjaagt de sportbeha de gewone lingerie. Courtney Brunson, een schrijfster uit New York die zich vooral bezighoudt met modetrends: “Ik kan me niet meer herinneren dat ik voor het laatst een beugelbeha gekocht heb. Als ik ga winkelen en ik geef 70 dollar uit aan een beha waarin ik me niet heel comfortabel of gemakkelijk voel, dan kan ik mezelf wel voor mijn hoofd slaan!”

En ze is niet alleen: uit een onderzoek van NPD Group blijkt dat maar liefst 41% van de millenials zeer regelmatig een sportbeha draagt. Dit geldt voor slechts 21% van de niet-millenials.

Sportbeha in plaats van gewone lingerie

Inmiddels blijkt uit de verkoopcijfers van gewone lingerie dat de sportbeha reguliere beha’s aan het verdringen is. Dat is ook wel logisch; naast dat sportbeha’s comfortabel zitten, is het aantal vormen en maten dat producenten moeten maken veel beperkter. Daarnaast zorgen grote sterren er weer voor dat de beha’s niet meer als onderkleding fungeren, maar als bovenkleding. Volgens experts op dit vlak is er zowel een culturele als een economische verschuiving te zien, die ervoor zorgt dat lingeriemerken zich moeten aanpassen aan de markt. Doen ze dat niet, dan zullen ze het behoorlijk zwaar gaan krijgen.

Sportbeha in plaats van gewone lingerie