Sapph wil van ‘cheap’ naar ‘classy’

Sapph wil van ‘cheap’ naar ‘classy’

Sapph lingerie, in Nederland vooral bekend vanwege de enorme billboard met suggestieve foto’s en bijbehorende teksten én de rechtszaken met Marlies Dekkers vanwege het gebruik van de bekende ‘extra bandjes’, is het imago van ‘cheap’ zat en wil zich toch wat stijlvoller in de markt zetten. Daarom werd afgelopen week in het chique The College Hotel in Amsterdam een feestje gevierd voor journalisten, bekende Nederlanders en andere geïnteresseerden, waarbij de nieuwe richting die het merk in wil slaan onthuld werd.

Vrouwelijke aandacht
De ommekeer in strategie van het merk wordt vooral gedreven door voortschrijdend inzicht. De aandacht die Sapph met de campagnes wist te trekken – wie herinnert zich niet de poster van oud-zwemster Inge de Bruin die in lingerie poseerde met de tekst ‘Let’s get wet’? – bleek vooral afkomstig te zijn van mannen. En zoals eigenaar Ronald Kahn terecht opmerkt: “Je krijgt op die manier wel aandacht, maar vrouwen willen je lingerie er niet van kopen.” Dat moet dus anders en daarvoor wordt een nieuwe campagne opgestart die minder schreeuwerig en overweldigend is. “We richten ons op de onafhankelijke, zelfverzekerde Fifty Shades of Grey-vrouw. Zij heeft de touwtjes in handen.” De dagen waarin modellen werden gebruikt die vooral op Russische prostituees lijken zijn – aldus Kahn – voorgoed voorbij.

Faillissement
Voor Kahn is het belangrijk om een nieuwe richting in te slaan. Hij nam het bedrijf in 2012 over, nadat het bijna failliet was gegaan vanwege een schikking met Marlies Dekkers. Ten tijde van de eerste eigenaar en oprichter, Rob Heilbron, besloot Sapph namelijk ook beha’s uit te brengen met de dubbele bandjes. De naam en uitvoering werden iets aangepast, maar de overeenkomsten waren treffend. Dat vond ook de rechter en die stelde Dekkers – na een aantal rechtszaken die over en weer aangespannen werden – in het gelijk. Sapph draaide op dat moment al verlies en de schikking die hierop volgde zou de doodsteek zijn geweest, als Kahn het bedrijf niet over had genomen. Met zijn nieuwe richting hoopt hij zowel het merk als zijn omzet meer leven in te blazen. Het lijkt erop dat dat, onder meer dankzij een heel nieuwe collectie, aardig gaat lukken.

Foto: FaceMePLS, Flickr.com

sexy-bh-3

VERGELIJKBARE ARTIKELEN