Is het sekssymbool uit de mode?

Is het sekssymbool uit de mode?

Is het sekssymbool uit de mode?

Dat een vrouw meer is dan haar uiterlijk, is geen nieuw idee. Maar het lijkt nu ook een steeds breder geaccepteerd idee te worden. Zelfs in de lingeriebranche, zoals de korte film The Awakening van onze eigen Marlies Dekkers laat zien. En ook de bekende Pirelli-kalender draait dit jaar om prestaties, in plaats van uiterlijk. Is het sekssymbool uit de mode?

Lingerie staat nu niet direct symbool voor feministische ideeën. Maar Marlies Dekkers vierde haar vijftigste verjaardag met een film van ruim drie minuten, waarin ze een ode brengt aan het ‘vrouwelijke feminisme’. “De film is een experiment rond de vrouwelijke kracht, over vrouwen die hun eigen sterkte vinden,” zegt de creatieve studio die de film in opdracht van Dekkers maakte. Marlies Dekkers zegt zelf: “Samen kunnen we de stereotypen ontmantelen die al veel te lang onze samenleving domineren, dat wij vrouwen niet de skills, intelligentie of het lef zouden hebben om dingen te bereiken.”

Niet langer puur sekssymbool

Tegelijkertijd komt uit Londen het bericht dat de Pirelli-kalender voor 2016 geen naakte vrouwen in verleidelijke poses bevat, maar dertien min of meer aangeklede vrouwen die door de bekende fotografe Annie Leibovitz zijn gefotografeerd. Opvallend is, dat de modellen voor de kalender niet zijn niet geselecteerd om hun uiterlijk, maar om de buitengewone prestaties die ze hebben geleverd op zakelijk, sociaal, cultureel, sportief of artistiek gebied.

De New York Times zegt dat de Pirelli-kalender misschien het begin van een omslag is in hoe we denken over vrouwen. En de beslissing van Playboy, eerder dit jaar, om geen naaktfoto’s meer te plaatsen, lijkt dat te bevestigen. De vrouw is dus in de ogen van ‘de media’ niet meer puur een lustobject of sekssymbool, maar wordt steeds meer gewaardeerd om haar andere kwaliteiten? Het is nog wat te vroeg om dat met zekerheid te stellen, maar het zou natuurlijk een prima ontwikkeling zijn.

Feminisme in lingerie

Is het sekssymbool uit de mode?Het fijne voor lingerie-liefhebsters is, dat dit nieuwe feminisme best samen kan gaan met het dragen van mooie lingerie. Want, zoals Marlies Dekkers zegt: “Het enige wat we nodig hebben is een female forward mindset: vrouwen die begrijpen dat gelijkheid niet afhangt van externe factoren, passief ontvangen of agressief verkregen wordt. Vrouwen die hun geest trainen om zichzelf krachtig te voelen. Vrouwen die zelfvertrouwen voelen, denken en uitstralen. Niet tegen, maar samen met de man. Uiteindelijk geven we onszelf deze vooruitgang. We zijn de third movement, females moving forward.”

VERGELIJKBARE ARTIKELEN